Google+ – En Facebook killer?

| 2 Comments

Bruge du allerede sociale medier, som Twitter og Facebook, så vil du nok bemærke at online folk er gået helt i selvsving over Googles nye sociale netværk – Google+

Der er i skrivende stund lukket for adgang til nye brugere af Google+, men jeg var heldig at nå at komme med i denne omgang, og har lige brugt en times tid på at se hvorfor Google+ er så hypet.

Google+ er kort fortalt et nyt socialt netværk meget lig med Facebook. Du kan tilføje venner, skrive statusopdateringer, dele billeder og video osv. Den primære fordel er dog at du kan tilføje dine venner/netværk i grupper, eller Circles som Google kalder det. Som standard er der  blandt andet – Venner, familie og bekendte, men du kan nemt selv oprette flere. Det smarte ved Circles/grupper er at du kan sortere i dem. Jeg har lavet en circle der hedder “Online netværk” hvor mit professionelle netværk er tilføjet, og når jeg så sidder på kontoret kan jeg vælge kun at se nyt fra den gruppe, så jeg ikke bliver “forstyrret” af venner og familie. Omvendt kan jeg så nøjes med at se hvad “vennerne” skriver når jeg sidder hjemme.

Det mest interessante ved Google+ er nok hvordan hvordan hele +1 konceptet kommer til at påvirke rankings. Google har officielt meldt ud at omtale og links fra sociale medier som Twitter og Facebook, og nu selvfølgelig også Google+ pavirker dine rankings i Googles søgemaskine.

Efterhånden som flere danskere kommer til at bruge Google+, vil flere naturligvis også være logget ind i deres Google konto, og dermed også efterlade spor i form at deres søgehistorik, og samtidig bruge +1 funktionen.

Google+ skal nok blive populært og opnå en stor fanskare, men en Facebook killer bliver det ikke.

Nu er jeg jo ikke ekspert i Google+ efter en times brug, men jeg regner med at være en del klogere, og haft mulighed for at teste det yderligere inden næste Shopcamp, så mon ikke der kommer et par Google+ tips til deltagerne på Shopcamp? 😉

2 Comments

  1. Hvis andre kan være Google+ eksperter efter et par timer kan du vel også? 😀 jeg er ganske enig i dine antagelser, en facebook killer er det nok ikke, men den fylder hullet mellem twitter og facebook. Som ikke facebook fan må jeg indrømme at jeg finder Google+ ganske spændende, men jeg er ikke sikker på at den almene bruger kommer til det.

  2. Hæ – er der allerede nogen, der har udråbt sig selv som Google+ eksperter? Det må være dem, der først var AdWords-, så SEO, så konverteringsoptimerings-eksperter og siden sociale medier-eksperter.

    Mht at være ikke-facebook-fan så var jeg det også i lang tid, Henrik. Jeg var af den holdning, at der var en grund til at jeg havde mistet kontakten med mine “gamle venner” og havde intet behov for at genoptage venskabet. Men i min iver for at afprøve Facebook-annoncering (det skulle blive et dyrt bekendtskab) blev jeg Facebook-bruger. Først blev jeg meget begejstret for at kunne følge med i mine udenlandske venners liv – og siden også mine danske venners liv og så skete der det, at jeg læste Time’s interview med og portræt af Mark Zuckerberg og må indrømme, at det ændrede min opfattelse af Facebook. Jeg ved ikke, om jeg er decideret fan, men jeg er ekstremt imponeret over, hvad Zuckerberg har skabt og så er jeg ikke længere i tvivl om, at vi får en Facebook-søgemaskine. De ved simpelthen for meget.

    Google+ er fint og sådan, men nogen Facebook killer er det sgu’ ikke. Det er vel bare Twitter med mere end 140 tegn.

Skriv et svar

Required fields are marked *.