Verdens nemmeste Google Analytics-tip

| 6 Comments

Alle ved, at man skal teste sin webshop i forskellige browsere, men alle ved også, at vi e-købmænd bare ikke har særligt megen tid. Derfor får man aldrig testet i forskellige browsere, når man lige har lavet et par ændringer. Dumt ja – men sådan er virkeligheden bare i en travl verden.

Men endnu engang skal der lyde en tak til Google Analytics. Ved dette lille tip kan du nemlig få et fingerpeg i retning af, om der er noget galt uden at starte 20 forskellige browsere op.

Når jeg skal optimere en webshop benytter jeg altid lige dette lille trick og således også denne gang, hvor jeg til min rædsel så dette scenarie:

Google Analytics tip

Auch… Ingen gysser i kassen fra de, der brugte browseren Opera.

Jeg startede Opera op og ganske rigtigt. Check ud-flowet fejlede og det var ganske enkelt ikke muligt at lave et køb med Opera. Det krævede 15 minutter ved en programmør og nu ruller der penge ind fra Opera-brugerne igen.

Skal du checke din egen webshop, så gør følgende:

  1. Log ind i Google Analytics
  2. Klik på Besøgende → Browserfunktioner → Browsere
  3. Klik på fanebladet E-handel
  4. Vælg 100 rækker

Værsgo’ – nu er der en liste over dine besøgendes browsere. Hvis der står 0,00 ud for indtjening og der er mere end 20-30 besøg fra den pågældende browser, så er det nok værd at starte den pågældende browser op.

På Shopcamp skal jeg nok dele ud af endnu flere små nifty Analytics-tips. Halvdelen af pladserne er solgt, så skal du med må du hellere finde den store grønne knap nederst på siden.

6 Comments

  1. Fint indlæg.

    Nemt og simpelt tip, men tit noget man overser.

    Flere af de simple analytics-tips, tak.

  2. Det første jeg bemærkede var den fhv. store indkøbsvilje for IE brugere i fht. De andre browsere (specielt Chrome). Er det normalt?

  3. Har ikke kigget ret meget på Google Analytics endnu, men det her var da til at forstå.

    Super tip – mange tak 🙂

  4. Thomas, det det er et supergodt spørgsmål. Der er virkeligt en skævhed der også.

  5. @Lasse – Tak for det. Som nævnt kommer tipsene i en lind strøm til Shopcamp 😉 Skal nok se om ikke der kan blive plads til et par mere.

    @Gita – Jamen selv tak da. Der er masser af andre godbidder at hente i Google Analytics, så jeg kan godt anbefale at kigge mere der.

    @Thomas – Fint spørgsmål. Tror det varierer meget og også afhænger af, hvilket tidsrum man tager statistik for. Tror ikke, du skal lægge så meget i det.

  6. Det er faktisk et mega godt og simpelt tip. Det er især sjovt at se forskellen imellem mobile og ikke mobile enheder. Når man viser disse statistikker til marketings folkene bliver de så sært stille.

Skriv et svar

Required fields are marked *.